Четвер, 08.12.2016
Ви увійшли як Гість| Група "Гости| RSS| Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід


Реєстрація | Інструкція



















Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0

Форма входу
Логін:
Пароль:

Головна » Файли » Брошури

майстер клас
[ Викачати з сервера (236.3Kb) ] 10.11.2016, 10:42

 

Інформаційно – методичний бюлетень

 

ВСЕ ПРО МАЙСТЕР КЛАС…

 

Ліна Костенко.

Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану.
В барельєфах печалі уже їм спинилася мить.
А підмайстри іще не зробились майстрами.
А робота не жде. Її треба робить.

І приходять якісь безпардонні пронози.
Потираючи руки, беруться за все.
Поки геній стоїть, витираючи сльози,
Метушлива бездарність отари свої пасе.

Дуже дивний пейзаж: косяками ідуть таланти.
Сьоме небо своє пригинає собі суєта.
При майстрах якось легше. Вони - як Атланти.
Держать небо на плечах. Тому і є висота.

м. Вінниця

 

Передмова.

 

Майстер-клас – це поняття, яке потрапило в бізнес, як не дивно, зі сфери музики та живопису.

 

Як і звідки воно туди потрапило? Як і чому один з майстер-класів може стати в пригоді і Вам?..

Історично, майстер-клас - це подія, коли знавець своєї справи, скажімо, художник чи диригент, проводив репетицію оркестру, але в присутності інших музикантів. Поетапно розкриваючи присутнім власне бачення музики, автор свідомо ділився секретами своєї майстерності.

 

Його власне бачення музичного твору ставало поступово і баченням всіх присутніх! І саме тоді аудиторія ставала співавтором народження музичного твору: процесу, де взаємодія диригента та присутніх ставала визначальною. По завершенню такого майстер-класу, прийоми Маестро ставали прийомами і його учнів, секрети творчості майстра - ставали секретами досягнень і його послідовників!

 

Майстер-клас - це свого роду добровільна передача знань, принципів та досвіду!

Це власний досвід - найдорожче, що може передати нам Майстер!

Отже, коли Ви відвідаєте одну з наших програм, я дуже Вас прошу виявити взаємодію, що, безперечно, принесе користь кожному з Вас!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас - (від англійського masterclass: master - кращий в якій-небудь області class - заняття, урок) - Майстер-клас - сучасна форма проведення навчального тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і технологіями з метою підвищення професійного рівня і обміну передовим досвідом учасників, розширення кругозору і прилучення до новітніх галузей знання.

Майстер-клас - на сьогоднішній день одна з найефективніших форм навчанняя і здобуття нових знань. Основні переваги майстра-класу — це унікальне поєднання: короткої теоретичної частини, індивідуальної роботи, направленої на придбання і закріплення практичних знань і навиків.

Майстер-класи схожі на компактні курси підвищення кваліфікації для тих, хто вже відбувся як фахівець, але хотів би дізнатися  більше. Майстер-клас — це можливість познайомитися з новою технологією, новими методиками і авторськими напрацюваннями. Майстер-клас відрізняється від семінару тим, що, під час майстра-класу провідний фахівець розповідає і, що ще важливіше, показує, як застосовувати на практиці нову технологію або метод.

Методика проведення майстра-класів не має якихось строгих  та єдиних норм.

Часто на майстрові-класі надається можливість попрактикувати під контролем викладача. Майстер-клас — це двосторонній процес, з безперервним контактом «викладач-слухач».

На сучасному етапі розвитку освіти актуальним стає виявлення, узагальнення і поширення інноваційного педагогічного досвіду. Однією з ефективних форм поширення власного педагогічного досвіду є така сучасна форма методичної роботи як майстер-клас.

Дане поняття широко використовується в багатьох сферах діяльності людини, у тому числі і в освіті. Частенько в педагогічному співтоваристві під майстром-класом розуміють урок, захід, презентацію досягнень педагога, але це не зовсім так.

В першу чергу, майстер-клас – це відкрита педагогічна система, що дозволяє демонструвати нові можливості педагогіки розвитку і свободи, показує способи подолання консерватизму і рутини.

Мастер - клас – це особливий жанр узагальнення і поширення педагогічного досвіду, розроблений оригінальний метод, що є фундаментальним, або авторська методика, що спирається на свої принципи і має певну структуру.

З цієї точки зору майстер-клас відрізняється від інших форм трансляції досвіду тим, що в процесі його проведення йде безпосереднє обговорення пропонованого методичного продукту і пошуку творчого вирішення педагогічної проблеми як з боку учасників майстра-класу, так і з боку Майстра ( під Майстром мається на увазі педагог, провідний майстер-клас)

Вказана форма методичної роботи є ефективним прийомом передачі досвіду вчення і виховання, оскільки центральною ланкою є демонстрація оригінальних методів освоєння певного змісту при активній ролі всіх учасників заняття.

Отже, майстер-клас – це форма заняття, в якій сконцентровані такі характеристики:

•виклик традиційній педагогіці;

•особа вчителя з новим мисленням;

•не повідомлення нових знань, а спосіб самостійної їх побудови за допомогою всіх учасників заняття;

•плюралізм думок (Плюралізм в філософії означає «доктрина множинності», згідно з якою існує кілька незалежних основ буття чи істинного знання, часто використовується як протилежність монізму («доктрина єдиності») та дуалізму («доктрині подвійності»). ;

Узагальнюючи сказане, можна виділити найважливіші особливості мастер– класу, а саме:

1.новий підхід до філософії вчення, що ламає сталі стереотипи.

2.метод самостійної роботи в малих групах, що дозволяє провести обмін думками.

3. створення умов для включення всіх в активну діяльність.

4.постановка проблемного завдання і вирішення її через програвання різних ситуацій.

5. прийоми, що розкривають творчий потенціал, як Майстра, так і учасників майстра-класу.

6. форми, методи, технології роботи повинні пропонуватися, а не нав'язуватися учасникам.

7.процес пізнання набагато важливіший, коштовніший, ніж саме знання.

8. Форма взаємодії – співпраця, співтворчість, спільний пошук.

Слід звернути увагу при підготовці майстра-класу на те, що в технології його проведення головне – не повідомити і освоїти інформацію, а передати способи діяльності, будь то прийом, метод, методика або технологія.

Передати продуктивні способи робіт – одне з найважливіших завдань для Майстра. Позитивним результатом майстра-класу можна вважати результат, що виражається в опануванні учасників новими творчими способами вирішення педагогічної проблеми, у формуванні мотивації до самонавчання, самоудосконаленню, саморозвитку. Це достатньо технологічно складний процес з певними вимогами до його організації і проведення.

Вимоги до організації і проведення майстра-класу

Майстер-клас як локальна технологія трансляції педагогічного досвіду повинен демонструвати конкретний методичний прийом або метод, методику викладання, технологію вчення і виховання. Він повинен складатися із завдань, які направляють діяльність учасників для вирішення поставленої педагогічної проблеми, але усередині кожного завдання учасники абсолютно вільні: їм необхідно здійснити вибір дороги дослідження, вибирання засобів для досягення мети, вибір темпу роботи.

Мастер– клас повинен завжди починатися з актуалізації знань кожного з пропонованої проблеми, що дозволить розширити свої уявлення знаннями інших учасників.

Основними елементами технології проведення майстер – класу, методичними прийомами є індукція, самоконструкція, соціоконструкція, соціалізація, афішування, розриви, творче конструювання знання, рефлексія.

Індукція. Системоутворюючим елементом майстер – класу є проблемна ситуація – початок, що мотивує творчу діяльність кожного.

Це може бути завдання довкола слова, предмету, малюнка, спогади – найчастіше несподіване для учасників, в чомусь загадкове і обов'язково особистісне.

Проблемна ситуація характеризує певний психічний – питальний стан суб'єкта (учасника), що виникає в процесі виконання такого завдання, яке вимагає відкриття нових знань про предмет, спосіб або умови виконання дій. Питання повинне займати, хвилювати розум дослідника, бути в колі його інтересів; представляти це невідоме, показати необхідність роботи з ним, визначити круг засобів, об'єктів, які дозволять почати роботу і через період незнання прийти до відкриття приєднати до наявного знання нове і поставити інші проблеми для дослідження. Така проблемна ситуація в технології майстерень називається індуктором (індукцією).

Складаючи індуктор, треба співвіднести його з відчуттями, думками, емоціями, які він може викликати у учасників. Індуктор повинен налаштовувати особу на саморозвиток. Якщо у педагога взагалі немає потреби в розвитку, то одного індуктора недостатньо, потрібна серія мотиваційних прийомів майстерень по формуванню цієї потреби.

Існують та інші, не менш значимі потреби: бути особистістю, потреба в самоствердженні, спілкуванні, самовираженні, емоційному насиченні, свободі,  емоційному контакті і ін.

Майстер в процесі майстра-класу повинен прагнути реалізувати всі ці потреби, але пріоритет віддається розвитку потреби саморозвитку.

Якщо подібного інтересу немає, Майстрові необхідно направить дії на створення мотиву, на позначення мети і на те, щоб учасники самі відкрили, що ця мета для них досяжна.

Усвідомлення можливості вирішення проблеми – необхідний засіб для стимулювання інтересу.

Самоконструкція – це індивідуальне створення гіпотези, рішення, тексту, малюнка, проекту.

У технології проведення майстра-класу зазвичай використовується певний алгоритм пошуку вирішення педагогічної проблеми.

Зразок алгоритму проведення майстра-класу:

•виділення проблеми

•панель

•об'єднання в групи для вирішення проблеми

•робота з матеріалом

•представлення результатів роботи

•обговорення і коректування результатів роботи

Панель – це етап актуалізації знань в даній проблемній площині.

Він дає можливість всім висловити свою точку зору про проблему, для вирішення якої і проводиться майстер-клас. В ході обміну думками у учасників майстра-класу можуть виникнути думки як на підтримку висловлених ідей, так і в їх спростування. Тим самим відбувається уточнення і коректування формулювання проблеми майстра-класу.

Найважливіший елемент технології майсер-класу – групова робота (малі групи можуть визначатися Майстром, утворюватися стихійно, за ініціативою учасників). Майстер може коректувати склад груп, регулюючи рівновагу методичної майстерності і психологічних якостей учасників (екстра і інтравертність, тип мислення, емоційність, лідерство і так далі).

 Майстер розбиває завдання на ряд завдань. Групам належить придумати спосіб їх рішення. Причому, учасники вільні у виборі методу, дороги пошуку, темпу роботи. Кожному надана незалежність, у виборі дороги пошуку рішення, дано право на помилку і на внесення коректив.

Побудова, створення результату групою і є соціоконструкція.

Соціалізація. Всяка діяльність в групі представляє зіставлення, звірку, оцінку, корекцію що оточують його індивідуальних якостей, іншими словами, соціальну пробу, соціалізацію. Коли група виступає із звітом про виконання завдання, поважно, щоб в звіті були задіяні всі. Це дозволяє використовувати унікальні здібності всіх учасників майстра-класу, дає їм можливість самореалізуватися, що дозволяє врахувати і включити в роботу різні способи пізнання кожного педагога.

Афішування – це представлення результатів діяльності учасників майстра-класу і Майстра (текстів, малюнків, схем, проектів і ін.)

Розриви. Щонайближче відображають сенс цього поняття слова “осяяння”, “інсайт”, “розуміння”. Розуміння різне: себе, інших, прийому, методу, технології.

Розриви – це внутрішнє усвідомлення учасником майстра-класу неповноти або невідповідності старого знання новому, внутрішній емоційний конфлікт, що посуває до поглиблення в проблему, до пошуку відповіді, до звірки нового знання з інформаційним джерелом. Це те, що в інших формах трансляції педагогічного досвіду підноситься вчителеві, а тут він запрошує сам, шукає самостійно, інколи за допомогою Майстра, колеги, учасника майстра-класу. Такий же процес можна спостерігати в лабораторіях ученого, дослідника, коли тривалий пошук приводить їх не лише до накопичення інформації з питання, що вивчається, але і до іншого розуміння, а деколи і до розриву із старою теорією, старим обгрунтуванням.

Рефлексія – останній і обов'язковий етап – віддзеркалення відчуттів, відчуттів, що виникли у учасників в ході майстра-класу. Це багатющий матеріал для рефлексії самого Майстра, для удосконалення ним конструкції майстра-класу, для подальшої роботи.

У формі майстра-класу можна продемонструвати: 

•програму (складий, довготривалий процес);

 •окремі форми роботи, які використовує в своїй діяльності педагог;

•методи роботи;

•інноваційні моменти діяльності;

 

Форми:

Лекція.

Практичне заняття.

Інтегроване заняття (лекційно-практичне).

Наприклад: Т – П – Т: Теорія – практика – теорія.

Мета 1 (теоретичного) етапу: освітити авторську програму.

Мета 2 (практичного ) етапи: показати форми і методи здійснення програми ( показати роботу, а не результат роботи)

3 етап теоретичний: у формі відповідей і питань ( якщо проходить активно, майстер-клас результативний ).

Розподіл часу на етапах:

1. – 30 хвилин.

2. – 60 хвилин.

3. – 30 хвилин.

Позиція Майстра .

При підготовці і проведенні майстра-класу важливо не лише дотримуватися вищеописаного алгоритму, але і правильно визначити власну позицію Майстра.

Позиція Майстра – це, перш за все, позиція консультанта і радника, що допомагає організувати учбову роботу, осмислити наявність просування в освоєнні способів діяльності.

Проводячи майстер-клас, Майстер ніколи не прагне просто передати знання. Він прагне задіювати учасників в процес, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти і усунути те, що йому заважає в саморозвитку. Всі завдання Майстра і його дії направлені на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці.

Майстер створює атмосферу відвертості, доброзичливості, співтворчості в спілкуванні. Майстер працює разом зі всіма, він довіряє учасникові майстра-класу в пошуку знань і способів діяльності. Майстер виключає офіційне оцінювання роботи учасників майстра-класу, але через соціалізацію, афішування робіт дає можливість для самооцінки педагога, його самокорекції.

У взаєминах з колегами Майстер повинен застосовувати певний стиль, проявляючи свої особові якості: комунікативність, загальнокультурний розвиток, інтелігентність, погляди, переконання., світогляд, характер, волю, темперамент і ін.

Авторські технології, що представляються в рамках майстра-класу, не володіють властивістю фотографічної відтворюваності; проте кожна з них несе ідейний заряд, володіє безліччю відтворних деталей, прийомів, елементів вчительської майстерності.

Це особово-процесуальна, ефектна інфраструктура авторської технології дуже важко фіксується на папері, але він передається шляхом прикладу, наслідування через:

-мова і голос (тон, сила, виразність, дикція, інтонація, техніка мови);

– міміку і жест,

-управління емоціями, читання емоційного перебування на обличчі; пантоміміку (постава, уміння стояти, сидіти, спостерігати за поведінкою учасників);

– уміння зосередитися на предметі розмови, володіння мнемотехнікою, аутогенним тренуванням, відсутність скутості;

– мистецтво спілкування: психологічна вибірковість, здібність до педагогічної уваги, емпатія;

– педагогічну імпровізацію: уміння працювати за планом “в голові”, залучати особистий досвід, управляти незапланованими ситуаціями;

– психологічну зіркість, уміння обчислювати “геніїв” і підтримувати що “відстають”;

– комунікативну культуру, уміння вести діалог, дискусію;

– відчуття часу.

Критерії якості підготовки і проведення майстра-класу

1.Презентативність. Вираженість інноваційної ідеї, рівень її представленності, культура презентації ідеї, популярність ідеї в педагогіці, методиці і практиці освіти.

2.Ексклюзивність. Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідеї). Вибір, повнота і оригінальність вирішення інноваційних ідей.

3.Прогресивність. Актуальність і науковість вмісту і прийомів вчення, наявність нових ідей, що виходять за рамки стандарту і відповідних тенденціям сучасної освіти і методиці вчення предмету; здібність не лише до методичного, але і до наукового узагальнення досвіду.

4.Мотивованість. Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу діяльність по створенню нового продукту діяльності на занятті.

5. Оптимальність. Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв'язок з метою і результатом (проміжним і кінцевим).

6.Ефективність. Результативність, отримана для кожного учасника майстра-класу. Який ефект розвитку? Що це дає конкретно учасникам? Уміння адекватно проаналізувати результати своєї діяльності.

7.Технологічність. Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури), наявність оригінальних прийомів актуалізації, проблематізациі (“розриву”), прийомів пошуку і відкриття, здивування, осяяння, рефлексії (самоаналізу, самокорекції).

8.Артистичність. Піднесений стиль, педагогічна харизма, здібність до імпровізації, міра дії на аудиторію, міру готовності до поширення і популяризації свого досвіду.

9.Загальна культура. Ерудиція, нестандартне мислення, стиль спілкування  культура інтерпретації свого досвіду.

Використання даних методичних рекомендацій дозволить, на наш погляд, забезпечити якісну підготовку і ефективне проведення майстра-класів в рамках поширення педагогічного досвіду працівників освітньої системи.

 

 Література:

1.     Гузова Л П. «Развитие профессиональной культуры учителя – фактор успешной работы»/Л.П. Гузова //Методист. – 2005. – № 2. – С. 34–37.

2.     Русских Г.А. «Мастер-класс – технология подготовки учителя к творческой  профессиональной деятельности»/Г.А.Русских  //Методист.– 2002. –  № 1. С. 38–40.

3.     «Освіта. ю.а» 10.09.2016 р.

4.     Заруба А.В. «Что такое мастер класс» https://teacher-of-russia.ru/?page=2009-seminar.

5.     « Положення про майстерклас»theteachersblog.at.ua/metod_skarb/polozhennya_pro_mayster_klas.doc

Категорія: Брошури | Додав: Kuza
Переглядів: 19 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Освітянська карта району

План-графік проведення методичних заходів на 2016-2017 н.р.
Тижнева циклограма діяльності методичного центру.
09.12 - Школа фахового зростання освітян ДНЗ.(Якушинецький ДНЗ "Барвінок")
13.12 - Семінар-майстерня учителів 2-х класів:«Забезпечення вимог оновлених програм і критеріїв оцінювання: реалізація основних завдань та творчий підхід до вирішення проблеми» (Лука-Мелешківська ЗОШ І-ІІІст)
14.12 - Семінар-практикум для вчителів труд. навчання "Шляхи оволодіння технологіями, як вид сучасного підходу до практичної діяльності для підвищення ефективності уроків трудового навчання" (Стрижавська ЗОШ І-ІІІ ст.)
16.12 - Семінар-практикум учителів зарубіжної літератури та російської мови «Забезпечення компетентнісного підходу на уроках зарубіжної літератури та російської мови як засіб формування творчої особистості учня» (Агрономічненська СЗШ І-ІІІст.)
21.12 - Семінар-практикум для вчителів музичного мистецтва «Ефективність системи художньо-естетичного виховання –важлива умова розвитку самовдосконалення, самовиховання обдарованої особистості» (Бохоницька СЗШ І-ІІІ ст.)
22.12 - Семінар учителів біології.





Copyright MyCorp © 2016
Конструктор сайтів - uCoz